Financiën beheren van de VvE. Symfonie VvE beheer geeft u zekerheid.
78
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-78,page-child,parent-pageid-9,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

Naast de administratieve verplichting dient het bestuur / de VvE ook de financiën bijhouden. Elk jaar dient het bestuur de balans en exploitatierekening van voorgaand jaar te maken en een begroting voor het lopende of komende jaar op te stellen. Niet iedereen heeft hier affiniteit mee.

Tevens dient het bestuur ook in de gaten te houden of alle VvE bijdragen binnenkomen en anders maatregelen te treffen. Dit is in de regel geen activiteit die besturen graag doen.

Kijk ook eens op de volgende pagina’s:
>> Wie zijn wij?
>> Maatwerk
>> Professionals
>> Administratief beheer

Symfonie VvE Beheer kan dit alles uit handen nemen voor het bestuur en de VvE. Doordat wij gebruik maken van Twinq kan iedere eigenaar en bestuur alles inzien. Standaard kunnen eigenaren alle belangrijke zaken met betrekking tot hun eigen woning en financiën inzien, de kascommissie kan de financiën te allen tijden raadplegen en het bestuur kan alles zien. Afhankelijk van de werkafspraken kan ingeregeld worden dat het bestuur controlerend is alvorens er een betaling uitgaat. Ook is het mogelijk om op VvE niveau alle eigenaren of commissie meer rechten toe te kennen om meer zaken te kunnen raadplegen.

 

Een kleine greep wat er onder financieel beheer wordt verstaan:

 

Debiteurenbeheer

  • Het opvolgen van de incassoprocedure die jaarlijks in de vergadering wordt besproken;
  • Het bewaken of alle VvE bijdragen tijdig worden voldaan;
  • Herinneren, aanmanen en het nemen van rechtsmaatregelen tegen de wanbetaler;
  • Indien noodzakelijk aanwezig zijn in de rechtbank om de belangen van de VvE te beschermen.

 

Crediteurenbeheer

  • Het (digitaal) ontvangen en verwerken van facturen van de VvE;
  • Controleren op juistheid van de factuur (tenaamstelling, oorzaak, werkomschrijving, etc.);
  • Het tijdig betalen na goedkeuring van de factuur;
  • Het bewaken en opvolgen of creditnota’s of schade-uitkeringen worden ontvangen.

 

Begroting

  • Het opstellen van de (exploitatie)begroting of advisering aan bestuur inzake de begroting;
  • Bewaking of de juiste kostenverdelers worden toegepast (indien er meer verdeelsleutels zijn);

 

Jaarrekening

  • Het opstellen van de jaarrekening omvattende de balans en exploitatierekening;
  • Eventueel per kostenverdeler een aparte exploitatierekening;
  • De mogelijkheid om een andere categorie indeling te maken op verzoek van het bestuur;
  • Het zenden van de concept jaarrekening aan de kascommissie en eventueel verstrekking van meer informatie en beantwoording vragen;
  • Indien hiertoe wordt besloten het verreken van het positieve of negatieve exploitatiesaldo met de leden van de VvE (factuur zenden of uitkeren overschot).

 

Afrekening stook-, water-, gas-, of elektra

  • Het doen van opgave van de kosten over het betreffende stookseizoen aan Techem / Ista / e.a.;
  • Het controleren en inboeken van de afrekening van Techem / Ista / e.a.;

Indien er tussenmeters zijn geplaatst het berekenen van het individuele verbruik en verrekening van de kosten.