Wat is VVE-beheer? Symfonie VvE beheer geeft u alle antwoorden.
37
page-template-default,page,page-id-37,page-child,parent-pageid-7,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

AA

Ja, wat is nu eigenlijk VvE beheer? Hierop geven we graag antwoord en daarom leest u hieronder een aantal belangrijke zaken waar een VvE aan moet voldoen.

Hieronder leest u nog meer over de taken van een VvE:
>> Het bestuur van de VvE
>> Begrotingen opstellen
>> Handige informatie

Waarom VvE-beheer?
Als u een appartement koopt wordt u automatisch lid van de vereniging van eigenaren. Voor de wet koopt u een appartementsrecht; een aandeel van een gebouw en het alleengebruiksrecht van de woning. U bent dus mede-eigenaar van het hele gebouw en u heeft dus recht op medegebruik van de gemeenschappelijke gedeelten van het gebouw (bijvoorbeeld trappenhuis, lift). Om de gemeenschappelijke belangen van de individuele eigenaren van de appartementsrechten te behartigen, is het bij wet verplicht een vereniging van eigenaren (VvE) op te richten.

 

Wat zijn de taken van een Vereniging van Eigenaren?
De vereniging is verantwoordelijk voor het beheer van de gemeenschappelijke onderdelen van een gebouw, zoals het trappenhuis, de lift, het dak, de gevels, de fundering, de entree en de technische installaties. Een vereniging van eigenaren zorgt voor het onderhoud aan de gemeenschappelijke delen van de VvE, deelt de gezamenlijke kosten, lost gezamenlijke problemen op en beheert de financiën van de VvE. De manier waarop de kosten verdeeld worden is vastgelegd in de splitsingsakte, het model reglement van splitsing en voor zover nodig ook nog in een huishoudelijk reglement.

 

Jaarlijkse algemene ledenvergadering
Samen met de andere leden beslist u over het onderhoud aan de gemeenschappelijke gedeelten en investeringen in het gebouw. Deze besluiten neemt u tijdens de algemene ledenvergadering van de VvE. De splitsingsakte schrijft voor hoe de algemene ledenvergadering is georganiseerd. Bovendien leest u in de splitsingsakte hoe de financiële bijdrage en het stemrecht van de leden is geregeld. Om de vereniging op te starten vindt er eerst een oprichtingsvergadering plaats. Tijdens deze vergadering wordt de VvE geactiveerd.

 

Het bestuur
In de algemene ledenvergadering wordt een bestuur gekozen. Het bestuur heeft de taak de VvE zo goed mogelijk te beheren. De taken van het bestuur zijn onder andere het opstellen van jaarstukken en begrotingen, het beheren van financiële stukken, het regelen van vergaderingen en het afsluiten van verzekeringen. Ook zorgt het bestuur ervoor dat de besluiten die de vergadering neemt worden uitgevoerd.

 

Huishoudelijk reglement
De VvE kan er voor kiezen om specifieke leefregels in en om het gebouw vast te leggen in een huishoudelijk reglement. Zaken als kleur van zonneschermen of het verbod op plaatsen van goederen in de hal kunnen hierin opgenomen zijn. Een huishoudelijk reglement garandeert prettig wonen.

 

De splitsingsakte
De splitsing van een gebouw wordt door een notaris vastgelegd in een splitsingsakte en op splitsingstekeningen. Nauwkeurig beschrijft de notaris het gebouw, de gemeenschappelijke delen en de kostenverdeling. In deze akte zijn ook de statuten van de vereniging opgenomen, de naam waaronder deze vereniging mag handelen en het reglement. Al uw rechten en plichten als eigenaar staan in de akte van splitsing vermeld. Aanvullend op de splitsingsakte is er nog een model reglement van splitsing. Per VvE kunnen er verschillen voorkomen ten opzichte van het modelreglement. Deze verschillen moeten zijn vastgelegd in de akte van splitsing. Is dit niet het geval dan is het modelreglement van toepassing.